Kaynak: Virgül, İlkbahar, 2009
Sosyolojiden felsefeye enfes bir kitap ve yorumunu kısa kavramsal (-/+) özetimle sizlerle paylaşmak isterim.
Kitap:
Sosyal Bilim Felsefesi, Ted Benton, Ian Craib, çev. Ümit Tatlıcan, Berivan Binay, 2008, Sentez y., 256s.
Sosyal teori ile felsefe ilişkilerine ve Eleştirel realizme odaklı yazarların (C&B) tanıtımı:
Ian Craib; Hümanist, Marksist (Psikanaliz)
Sosyolog Ted Benton; 60 kuşağı, (Ekoloji, Hayvan hakları, Marksizm, Feminizm)
Türkçe'ye kazandırılan eser hakkında çıkan bir makaleden alıntılar alanın yaklaşımlarına karşılaştırmalı (-/+ yanlarıyla) olarak yer veriyor.
Pozitivist (18. yy ile başlayan) (bilimselci) yaklaşım:
- "İnsanları torna tezgahından geçirebileceğini sanmak"
- İnsana dair her etkinliğin bilimselleştirilmesi (niceselleştirilmesi)
+ teknik boyutta etkili ve dönüştürücü gücü
- tek mutlak doğru olarak görülmesi
-kutsiyet bağlamında sorgulanmamazlığı
- doğruya dair mutlakiyeti kendinde gören buyurgan perspektifi
Benton;
Pozitivizm x Hermeneutik
(Vico, Herder etkisiyle) Wilhelm Dilthey (x Comte karşıtı);
19 yy.da "Doğa bilimleri x Tin bilimleri ayırımı"
- (İnsana özgü kültürel değişkenlere bağlılık) Nesnel sonuçlara elverişsizlik
- Bilimsellik sorunsalı
Bu antigonizmanın tarihsel boyutunda;
+ Aydınlanmadan bu yana ilerlemecilik ölçütünün belirleyiciliği
- Toplum mühendisliğinin (Amaç) gerçekleştirilebilirliği ve bilimsel yasalar arayışı
Max Weber;
Antipozitivist, Yorumcu
+ Alternatif sosyal bilimler felsefesi arayışları
- İnsanların açık kitaplar olmadığı
+Toplum mühendisliğini ve fizikalizmi aşabilmiş
- (Realite ve nesnellik az) (C&B: İdeal ve bütünüyle geçerliliği yetersiz)
- Güç ilişkileri, toplumsal cinsiyet
(C&B:) Sosyal bilimler;
- Çok katmanlı, grift, kendisine özgü yapısı
Eleştirel realizm;
+ En kapsamlı, en ideal
+ Pozitivizim ve Yorumcu geleneğin zaaflarına karşı üstünlükleri
Alfred Schutz;
Fenomenolojik sosyoloji;
- Herşeyi bilince indirgemeci
- Somut insanı gözardı edişi
Mead;
- İnsan eylemlerini anlamaya indirgeme
Thomas Kuhn, Ulrich Beck, Bruno Latour;
+ Katkıları
- Dünyaya pratik katılımlarımızın ihmali
- Aşırı şüpheci ve rölativist tavırlar
Doğa ve Sosyal bilimlerin (SB) farkı;
! Bilimsel bilgi ayırımı
SB;
- Kompleks karakteri önemli (Bireysellikten toplumsallığa, öznel perspektiflerden nesnelliğe, güç ilişkilerinden cinsiyet rollerine) (Siyah/Beyaz ayırımıyla yaklaşılmamalı)
Toplumsal düşüncenin temelinde yatan felsefi yöne özel önem veren bir eser.
Yaklaşımların genel ihmalleri (-);
Pozitivizm;
- Epistemolojik !
- Ontolojik öncüller !
Öznellik (Hermeneutik);
- Realite !
(C&B:) Sosyal bilimleryaklaşımı;
- Realizmi * ihmal etmeden (Antipozitivist bir yaklaşım olmakla birlikte)
- Eleştirel Yorumcu
- Yanlışlamacı kabullere dayalı (dış dünya) (rölatavist ve idealistlerin aksine)
- Toplumsal yaşamı değiştirme eğilimli
- Bilimsel refleksivite
- Bilginin süreç yönü
- Derin realist bir bakış (yanıltıcı görüşlerden kurtılabilmek için)
- (Hep ihmal gören) Transandantal çıkarımlara elverişli
- Doğanın kaotik boyutu
Eleştirel realistler;
+ Gerçekliği tabakalaşmış (Çok katmanlı) bir şekilde işlemesi,
+ Toplumsa ve Bireyselliğe olanaklı,
+ Nesnel
Frank Pearce;
Bhaskar'ın Eleştirel realizmi;
Reel, somut (etkin) ve ampirik alanlar arısnda belirgin bir ayırım yapmamaktadır.
- Teorinin doğasına ters durumu
- Sosyal alandan doğa alanına nesnel bilgiler ortaya koyma amacı!
- ve Nesnel bilginin sınırlarına ilişkin sorular..
Eleştirel realizmdeki 2 farklı düşünce;
Andrew Collier;
- Bilim olamayışına vurgu!
x
Bhaskar;
- Sosyal blimin doğa abilimlerine benzer bir bilgi ortaya koyabileceği savunusu
Sonuç:
Eleştirel realizmin Hermeneutik veya Pozitivist bir sonuca ulaştığı söylenebilir.
- Amaçlanan sosyal bilime nekadar ulaştığı ?
Kuhn;
- Türkiye'de yapılmakta olan sosyal bilimin etkinliği ?
Eksik kalan (-) arka planlar;
- Ontolojik
- Epistemolojik
Sonuç olarak;
- Sorgulamadan üretilen bilginin felsefi tartışmaları dikkate alması gereği..
-Ülkemizdeki sosyal bilimlere yönelik çalışmaların pek çok yönüyle yeniden değerlendirilmesi..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder